The Beginning - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van Rob Meijeren - WaarBenJij.nu The Beginning - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van Rob Meijeren - WaarBenJij.nu

The Beginning

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob

11 November 2017 | Nederland, Lelystad

Hallo Allemaal,

Dit is mijn eerste post over mijn trip naar de Noordkaap in 2018. Gezien ik zoveel reacties kreeg op de facebook post in de De Motorrijder groep en een paar vroegen om een blog heb ik maar besloten om dit verslag te maken.

Hoewel de reis nog in de verre toekomst ligt is er voor zo'n reis genoeg voor te bereiden. Zo moet de route gemaakt zijn (in ieder geval in grote lijnen), moeten er visa's geregeld worden, eventueel overnachtingen geboekt worden. En niet geheel onbelangrijk de vakantie moet geregeld worden bij de baas.

Omdat het zo'n lange reis is kan dit zeker wat problemen opleveren met de baas. En omdat ik op projecten bij externe klanten van mijn bedrijf zit moet het ook nog eens op beide plekken uitkomen. Gelukkig heb ik op dit moment al bij het project waar ik zit mijn vakantie ingepland en ik heb nog niemand horen klagen dus ik ga ervan uit dat ze er niet zo mee zitten XD. Bij het bedrijf waar ik werk zelf heb ik het nog niet aangegeven maar heb ik wel alvast wat extra vakantie dagen ingekocht en die zal ik waarschijnlijk ook wel nodig hebben.

Ook heb ik op de facebook post van verschillende mensen de reactie gehad dat ze graag mee zouden willen dus ook dat gaat nog een ervaring worden aangezien dit de eerste keer gaat zijn dat ik een reis ga plannen voor anderen naast mezelf mits dat zij het ook vakantiedagen en financieel gezien rond kunnen krijgen.

En de reis gaat natuurlijk nooit plaatsvinden als de motor niet in top conditie verkeerd. Nu was ik gelukkig al van plan om de motor een grote beurt te gaan geven deze winter en dat gaat nu alleen nog maar belangrijker zijn. Zo moet er onder andere een nieuwe achterband op de motor en olie + filter vervangen worden. Voor zover best standaard maar dan komt het nog. Vorig jaar op mijn vakantie naar Oostenrijk (eerste met de R1) had ik een paar problemen. Zo bleek de radiator slang van de radiator naar het blok te lekken waardoor ik op een gegeven moment zonder koelvloeistof kwam te staan en een hele warme motor (130 graden). Daarnaast vond ik de motor ook nogal naar benzine ruiken. Dit bleek te komen doordat het klemmetje dat op de benzineslang zit aan de kant van de tank zeer belabberd was en deze hierlangs dus lekte. Ook zag het ernaar uit dat de benzineslang voor dat ik de motor kocht een keer is ingekort. Deze problemen heb ik toen met de hulp van een vriend kunnen verhelpen en alsnog de vakantie af kunnen maken maar om er zeker van te zijn dat ik dit soort problemen niet op deze reis heb ga ik ook zoveel mogelijk slangen vervangen zodat ik zeker weet dat ze goed vast zitten en geen scheurtjes er in hebben zitten. Een ander probleem met de motor wat ik heb gemerkt is dat er over tijd steeds lucht in mijn remhendel komt. Hierdoor kan ik op een gegeven moment remmen wat ik wil maar stop ik niet echt. Aangezien stoppen soms toch wel fijn is zullen we dat ook maar gelijk even aanpakken ;).

Met dat alles zou die technisch gezien weer in top conditie moeten zijn. Ware het niet dat sinds dat ik de motor al heb de uitlaat toch best wel wat roet uitstoot. Toen ik de motor kocht zat er een power commander op de motor en die stond nou niet bepaald goed afgesteld. Zo bokte de motor regelmatig als een gek en viel de motor ook soms zomaar uit. Na 3 maanden vechten met de verkoper (Jager motoren) reed ie weer redelijk en heb ik het tot nu toe maar zo gelaten vanwege tijd en geld beperkingen. Maar als ik deze reis wil doen wil ik wel zeker weten dat de motor helemaal goed loopt en zal ik de motor in het nieuwe jaar naar een tuner in Roden brengen zodat ie daar perfect afgesteld kan worden en ik er geen omkijken meer naar heb.

Voor visums op de reis (zoals het nu staat Wit-Rusland en Rusland) heb ik al wat snel opgezocht en blijkt dus (wat sommige ook al aangaven op de facebook post) dat je een uitnodiging nodig hebt vanuit het gastland om een visum te krijgen. Omdat er nog veel tijd zit tussen nu en de vakantie ben ik van plan dit op te gaan pakken na de jaarwisseling zodat eventuele nieuwe regels zijn ingegaan en ik daar geen problemen mee kan krijgen.

Wat betreft de route gaat het een beste worden. Na het uitwerken ben ik op ongeveer 12.500 km uitgekomen. Na dit gesplitst te hebben in de dagelijkse routes kom ik uit op 29 stuks wat toevallig ook het aantal dagen is wat ik weg ben (is niet bewust geweest XD). Maar omdat ik in sommige steden ook graag een dag zou willen blijven om rond te kijken zal er ergens nog een dag of 2 a 3 gewonnen moeten worden. Gelukkig heb ik daar nog een paar maanden de tijd voor en hou ik jullie ook daarvan op de hoogte ;).

Ik heb ook alvast een paar foto's van mijn motor toegevoegd waar ik al begonnen ben met loshalen van kappen en het eruit halen van het achterwiel. Mocht je alvast de route willen die ik op dit moment heb laat het maar weten in de reacties dan zal ik deze toesturen.

  • 13 November 2017 - 00:15

    Henny:

    Hoi Rob,
    Ik vind dat je het leuk en goed aanpakt om de reis te plannen en hoop voor je dat er een paar motorrijders ook de uitdaging aangaan.
    Het voordeel dat je met meer mensen de reis doet is dat je elkaar kan aanvullen daar waar een ander een probleem ondervind.
    Het zou fijn zijn als ik de route krijg toegestuurd en zodoende kan kijken waar die uitkomt en over welke plaatsen hij gaat.
    Groetjes en succes met de voorbereiding.
    Henny Tielrooy

  • 13 November 2017 - 02:12

    RobertRobert:

    Hej Rob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Actief sinds 01 Feb. 2013
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 5808

Voorgaande reizen:

10 Mei 2018 - 08 Juni 2018

Noorwegen 2018

01 Februari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: