Onderhoud - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van Rob Meijeren - WaarBenJij.nu Onderhoud - Reisverslag uit Lelystad, Nederland van Rob Meijeren - WaarBenJij.nu

Onderhoud

Door: Rob Meijeren

Blijf op de hoogte en volg Rob

15 Januari 2018 | Nederland, Lelystad

Hoi Allemaal,

Ik dacht laat ik weer eens wat hierop zetten nu ik het eerste stuk van m'n winteronderhoud heb gedaan aan de motor :).

Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met meerdere slangen te vervangen aan de motor. Zo heb ik de radiator slangen vervangen en ook de alle slangen van de waterpomp. Hierdoor zijn de slangen die achter de uitlaatbochten allemaal vervangen wat ik zelf wel belangrijk vond aangezien deze het meest bloot staan aan de elementen en dus het meest te verduren hebben.

Daarnaast heb ik ook de benzine terugvoer slang vervangen. Dit was degene die afgelopen in zomer aan het lekken was. In eerste instantie leek deze weer goed maar toen ik alles weer wilde opstarten bleek deze weer te lekken. Dus maar het zekere voor het onzekere genomen en deze meegenomen. De kosten zijn het namelijk niet en je kan er heel veel plezier van hebben.

Ook kwam ik erachter dat de nippels bij de benzinetank die voor de ontluchting en benzine overflow met elkaar verbonden waren en dat de originele slang er nog wel zat. Waarom de vorige eigenaar dit heeft gedaan geen idee maar om de motor weer zoveel mogelijk origineel te krijgen.

En toen wou ik nog de olie vervangen. Nou dat heb ik geweten. Je zou zeggen dat is niet zo moeilijk dat kan iedereen wel en ja dat is ook zo. Ik vond alleen toen ik de aftapplug eruit wilde draaien dat ie toch wel heel strak zat. Uiteindelijk heb ik er zelfs de moment sleutel op gehad en met veel kracht ging dan uiteindelijk draaien. Maar ik kon blijven draaien en hij kwam er maar niet uit. Kwam ik dus eindelijk achter dat ik de verkeerde kant op aan het draaien was :|. Het was zelfs zo erg dat er wat van het aluminium waarvan de carter gemaakt is nog op de plug zat.
Toen ben ik maar naar de dealer gegaan om te zien wat er gedaan kon worden en er waren 2 opties: a) uitboren en opnieuw tappen. Dit zou de goedkoopste optie zijn of b) een nieuwe carter wat flink in de papieren zou lopen. Gelukkig is het optie a geworden. Toen de motor bij de dealer stond heb ik ze ook gelijk laten kijken naar de problemen van mijn remhendel. Alleen daar was wat miscommunicatie gekomen waardoor ze de remvloeistof hadden vervangen (wat ik een half jaar geleden ook al heb gedaan). Nadat ik ze hierop had gewezen hebben ze de hendel nog een weekend onder spanning gehouden maar nu bleef deze hard. Ik ben nog niet helemaal overtuigd dat het probleem is opgelost maar we gaan het zien en goed in de gaten houden.

Maar goed na dit alles had ik toch ondertussen wat financiële tegenvallers gehad. Hierdoor ben ik wat gaan denken en rekenen en heb ik besloten om later in het jaar naar Noorwegen te gaan. Ik zit nu te denken om 17/18 augustus weg te rijden waarna ik dan rond 15/16 september terug zou zijn. Maar de datums staan nog niet vast.

Oh ja vanavond heb ik ook nog een paar nieuwe sloffen voor de motor besteld. Metzeler Roadtec 01 (achter: https://www.oponeo.nl/motorbanden-details/metzeler-roadtec-01-190-55zr17-75-w-rear-tl-m-c-hwm#158113844 voor: https://www.oponeo.nl/motorbanden-details/metzeler-roadtec-01-120-70zr17-58-w-front-tl-m-c-hwm#174799723). Ik had ook nog geinformeerd wat deze bij de dealer zouden kosten en daar schrok ik toch wel van. Daar zou voor de achterband 267 gerekend worden en voor de voorband 187. Door dus online te bestellen dus een even een 190 euro bespaard :). Gelukkig heb ik al vaker bij oponeo besteld en de levering is eigenlijk altijd snel dus daar ga ik nu ook weer vanuit ook als staat er dat ze niet zo goed leverbaar zijn. Mocht het wat langer duren vind ik het ook geen probleem vind het toch wat te koud om te rijden nu ;)

  • 15 Januari 2018 - 21:07

    Jacqueline Spijker:

    Beste Rob
    Ziet er goed uit! Helaas kan ik niet mee, maar ga je beslist volgen.
    Het lijkt me een hele interessante reis worden en wie weet doe ik inspiratie op
    Succes en gr

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Actief sinds 01 Feb. 2013
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 5823

Voorgaande reizen:

10 Mei 2018 - 08 Juni 2018

Noorwegen 2018

01 Februari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: